Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP PLK SA umowę o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Inwestycja otrzyma wsparcie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld złotych.
Zawarta umowa nr FEPW.04.02-IP.02-0001/25 o dofinansowanie z Funduszy Europejskich to kolejny ważny krok w stronę zwiększenia dostępności transportowej Polski południowo-wschodniej, w tym Bieszczadów, a także poprawy parametrów technicznych infrastruktury kolejowej prowadzącej do wschodniej granicy państwa.
Korzyści dla pasażerów i gospodarki
Projekt zakłada
kompleksową rewitalizację linii kolejowej 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz oraz
budowę nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która umożliwi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem z pominięciem stacji Jasło. Częścią inwestycji będzie m. in.
modernizacja 56 km istniejących torów i budowa 3 km nowych, budowa 3 tuneli kolejowych, budowa 3 wiaduktów drogowych, przebudowa 18 stacji i przystanków kolejowych, budowa 6 nowych przystanków (Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy i Moderówka), przebudowa 80 przejazdów kolejowo-drogowych, instalacja systemu nowoczesnej informacji pasażerskiej oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym.Inwestycja przyczyni się do rozwoju turystyki w regionie, poprawi codzienną mobilność mieszkańców mniejszych miejscowości oraz zwiększy atrakcyjność gospodarczą obszarów położonych wzdłuż linii. Po zakończeniu prac podróż ma być szybsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Przewidywany czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka skróci się o 20-25 minut. Inwestycja ta jest także ważna dla rozwoju gospodarczego regionu – modernizacja umożliwi przewóz cięższych ładunków, co zwiększy efektywność transportu towarowego.
Projekt jest finansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu FEPW.04 Spójna sieć transportowa, Działania FEPW.04.02 Ponadregionalna infrastruktura kolejowa. Wartość całkowita tej inwestycji przekracza 1,7 mld zł, z czego ponad 1,2 mld zł to wsparcie z Funduszy Europejskich. Prace mają potrwać do końca 2029 roku.
O programieNabór projektów do dofinansowania jest prowadzony w trybie niekonkurencyjnym i potrwa do 18 grudnia 2025 roku. Do objęcia wsparciem kwalifikują się projektu ujęte w Krajowym Programie Kolejowym. Zakres wsparcia obejmuje również przebudowę i modernizację dworców kolejowych. Budżet naboru wynosi 3 mld zł na projekty liniowe (beneficjent: PKP PLK SA) oraz 100 mln zł na projekty dotyczące dworców kolejowych (beneficjent: PKP SA)
Do tej pory do dofinansowania wybrano trzy projekty o łącznej wartości 855 mln zł. Wśród nich znalazła się
inwestycja PKP PLK „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew” (tzw. trójstyk, stanowiący domknięcie układu komunikacyjnego w południowej części makroregionu). Środki przeznaczono także na modernizację dworców kolejowych w Chełmie i Rzeszowie, realizowaną przez zarządcę infrastruktury dworcowej (PKP SA).
Program FEPW wspiera rozwój pięciu województw Polski Wschodniej oraz części województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy i otaczających ją powiatów) poprzez inwestycje m. in. w mobilność, infrastrukturę transportową, innowacje, ochronę klimatu i zrównoważoną turystykę.